tiistai 23. toukokuuta 2017

Älä käytä väärää suolaa - laihtuminen loppuu

Minun oli pakko poistaa itseni useammasta "hyvinvointi" Facebook-ryhmästä, sillä ne aiheuttivat rasittavuudellaan, ehdottomuudellaan ja ei-perustu-mihinkään -olemuksellaan minulle pään pudisteluhetkiä päivittäin. Usean ryhmän tarkoituksena oli tukea ja tsempata terveellisiin elämäntapoihin etenkin ruuan saralla, kannustaa laihdutus- ja kiinteytysprojekteissa eteen päin ja tarjota hyviä vinkkejä matkalle. Ei ehkä mennyt ihan juuri niin.

Ihmiset olivat minun tavoin alottaneet erilaisia dieettejä omatoimisesti tai ohjattuna vuoden alussa - suurin osa oli omatoimidieettaajia. En pidä huonona asiana, että lähtee omatoimisesti siivoamaan ruokavaliotaan ja liikkumaan enemmän, mutta minäkään en lähde suunnittelemaan lentokoneita, kun en ole aiheeseen perehtynyt yhtä lehtiartikkelia enempää. Siksi nämä ryhmät varmaan on perustettukin; jotta voisi kysyä neuvoja ilman kalliita ravintoneuvojia, mutta idea ei ehkä toimi, ellei ole lähtenyt hommaan avoimin mielin mukaan. Eilen luin Piia Pajusen postaukseen Jos te kiinteytymistä tavoittelevat naiset vain söisitte ja ymmärsin, etten voi olla enempää samaa mieltä. Samaan aikaan kypsyin näihin hyvinvointiryhmiin ja klikkasin itseni lähes kaikista pois.


Jos ihminen syö päivittäin 1050 kaloria ja ihmettelee, miksei kiinteytymistä tapahdu, syy on siinä, ettei elimistön perustoiminnotkaan aikuisella tule suoritetuksi tuollaisella energiamäärällä, vaikka hän makaisi koko päivän sängyssä. Kun tuhannen kalorin päivätahtia jatketaan viikkoja, elimistö on säästöliekillä ja kyllä, mitään ei todellakaan tapahdu ennen kuin kroppa alkaa taas saada ruokaa. Ja tätä asiaa ihmetellään päivittäin monessa ryhmässä, mutta vika ei saa koskaan löytyä alhaisesta kalorimäärästä, sillä miinuskaloreilla laihtuu väkisin.

Terveellisten ruokavinkkien jakaminen on toinen suosikkini ryhmissä. Jokaisella on oma käsitys siitä, mikä on tervellistä; toiselle se tarkoittaa kevyt makkaraa ja perunamuusia, toiselle kanapihvejä ja kasviksia. Kiintoisaa ei ehkä ole niinkään se, mitä ihmiset syövät, vaan miten he terveellisyyden perustelevat. Toisten perustelut perustuvat tutkimustuloksiin, omiin kokemuksiin ja ruokavalio-oppaisiin, toisten näin olen kuullut-puheisiin, makuasioihin ja uskomuksiin. Mutta ryhmissä pääasia on, että minun tekemä ruoka on kyllä terveellistä, muiden ruuasta voidaan olla montaa mieltä.


Olen lukenut ravinnosta todella paljon ja voin sanoa, ettei yksikään dieetti kyllä kaatuisi siihen, ettei minulla olisi tietoa - ennemmin siihen, ettei minulla olisi riittävästi tahdonvoimaa noudattaa ohjeita. Olen kiinnostunut ravintoasioista ja olen yrittänyt lukea monipuolisesti alan kirjallisuutta, minkä vuoksi koen, että olen löytänyt sellaisia tärkeitä asioita ruokaan liittyen, joita haluan noudattaa omassa ruokavaliossani. En väitä, että omat ajatukseni olisivat sen oikeampia kuin toisten, mutta ainakin osaan perustella, miksi käytän leivän päällä Floraa enkä voita. Samaa ei voi sanoa puolistakaan ryhmien jäsenistä; kookosöljy on terveellisin öljy maailmassa ja piste. (P.S. Tästä en ole yhtään samaa mieltä, sillä kookosöljyn koostumuksesta 90% on tyydyttynyttä rasvaa.)

Usein ryhmissä takerrutaan myös siihen, että joku on lorauttanut kanakastikkeeseensa kermaa tai käyttänyt merisuolaa ruususuolan sijasta - ne ovat kuitenkin niin merkittäviä asioita, että niillä ratkaistaan se, karisevatko kilot vai eivät. Niin, onko yksittäisestä ruoka-aineesta ihmiselle haittaa tai hyötyä? Onko kurkku terveellistä? Kurkun painosta 97% on vettä, mutta silti sitä mainostetaan terveellisenä ja tärkeitä vitamiineja sisältävänä raaka-aineena. Onko punaviini terveellistä? Siinä sanotaan olevan terveellisiä antioksidantteja, mutta siinä on kuitenkin alkoholia, joka on ihmiselle haitallista. Mikä siis oikeastaan on terveellistä ja mikä ei? Minä uskon, että kukaan saa erityisiä terveysvaikutuksia punaviinilasillisista tai kurkkuviipaleista, mutta niitä voi varmasti nauttia osana hyvää ja monipuolista ruokavaliota - yksittäinen ruoka-aine ei varmasti ole vain terveellinen tai vain epäterveellinen. (Alkoholista nyt tietenkin voi olla montaa mieltä, enkä itse usko sen terveysvaikutuksiin, mutta en tuomitse, kun en ole aiheeseen riittävästi perehtynyt eikä omakohtaista kokemusta ole.)


Kokonaisuudessaan ryhmien suurin arsytyksen aiheuttaja oli varmasti juuri se, että monellakaan ei ollut tietoa, millaisin keinoin kannattaisi lähteä painoa pudottamaan, mutta myöskään neuvoja ei otettu vastaan, sillä suomalainen pärjää kyllä ihan itse. En ole itse kovin innokas kommentoimaan keskusteluja, mutta luettuani neuvojien kommentteihin tulleita äkäisiä vastineita, totesin, että eipä minun tarvitsekaan - klikkaan itseni ulos ryhmästä. Ja toisaalta ryhmäläisten erilaiset lähtötilanteet aiheuttavat pulmia, sillä toiselle saattaa olla jo suuri saavutus, että saa makkaran vaihdettua jauhelihaan, kun toinen miettii, olisiko pellavansiemenrouhe vai salaattisiemensekoitus parempaa päivällisellä. Onneksi kuitenkin viivyin ryhmissä edes pienen hetken, sillä ainakin nämä vahvistavat sitä tunnetta, että jonain päivänä kun oma ruokailuni on hyvässä balanssissa ja kaipaan luokanopettajan pitkille kesälomille tehtävää, voisin sivutyönä hankkia jonkinlaista koulustusta ravintopuolelta. Ken tietää, aika näyttää :)

Jos jaksoit tänne asti, niin kerro, oletko törmännyt näihin ihaniin Facebook-ryhmiin ja millaiset asiat pistää niissä silmään? Millaiset käsitykset ylipäätään tuntuvat sinusta hassuilta ja millaisia ruokailuun liittyviä valintoja teet itse päivittäin? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)