sunnuntai 10. heinäkuuta 2016

Syö, liiku, kehity - näin se käy käytännössä

Jos kaiken lukemansa voisi omaksua ja siirtää omaan elämään käytettäväksi suoraan sanojen kautta, olisin jo varmasti melkoisessa kunnossa. Olen lukenut useita liikuntaan ja ravintoon keskittyviä kirjoja viime vuosien aikana, joten olinkin innoissani, kun sain yhteistyön merkeissä mahdollisuuden tutustua Mikko Rinnan Syö, liiku, kehity -kirjaan, joka käsittelee liikkujan ravitsemusta. Lähes 190 sivuinen kirja pitää sisällään informaatiota ravinnosta niin ammattilaisille kuin ravintoasioista kiinnostuneillekin.

Mikko Rinta
Kirja on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäinen käsittelee kehonkoostumuksen muokkaamista sekä suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä. Pääasiallisesti ensimmäinen luku on maallikollekin helppolukuista ja sen avulla saa kattavasti tietoa esimerkiksi siitä, millaisia seikkoja pitää ottaa huomioon, jos haluaa esimerkiksi kasvattaa lihaksia tai laihduttaa. Lisäksi luvussa on paljon yleistä tietoa ravitsemuksesta, mitä ei tule arkipäivässä ajatelleeksi edes kovin syvällisesti - esimerkiksi nestetasapainon säilyttäminen kuulostaa helpolta, mutta vaatiiko se kuitenkaan sitä, että litkimme kannusta 3 litraa vettä päivässä?

Toisessa luvussa keskitytään erilaisiin ravintoaineisiin ja niiden esiintymiseen erilaisissa ruoka-aineissa. Luku antaa tietoa esimerkiksi proteiineista, hiilihydraateista, rasvoista sekä kivennäisäaineista. Jokaisen ravintoaineen tehtävät on esitelty selkeästi, ja havainnollistavien esimerkkien avulla on helppo nähdä, mistä ruoka-aineista kyseisiä ravintoaineita saa. Lisäksi luvussa on käsitelty ravintolisiä ja urheiluvalmisteita, joiden käyttöön henkilökohtaisesti suhtaudun melko skeptisesti. Oli hienoa huomata, että Rinta toi kirjassaan esiin, että suuri osa terveistä ihmisistä pärjää ilman erilaisia lisiä, jos nauttii terveellistä ja monipuolista ruokaa - tätä mieltä olen itsekin ollut. Tietenkin on tilanteita, joissa lisien käyttö on perusteltua tai joissa lisien käytöstä ei ole sen enempää haittaa kuin hyötyäkään.

Mikko Rinta
Mikko Rinta
Kolmas luku koostuu käytännön liikuntaravitsemuksesta, jossa esitellään Diet builder -menetelmän (josta pääset lukemaan tarkemmin täällä) lisäksi esimerkiksi erilaisia tavoitteita tukevia ravintovinkkejä. Painotus ei ole vain kehonrakentamisessa tai laihduttamisessa, vaan konkreettisia neuvoja löytyy myös esimerkiksi vuorotyöläisen aterioiden rytmittämiseen. Myöskään vanhusten ja lasten ravintoasioita ei ole unohdettu, vaan kirjasta löytyy neuvoja ihan kaikenikäisille ihmisille.

Itselleni kirja antoi paljon arvokasta tietoa ravitsemuksesta. Erityisen iloinen olen siitä, että kirjassa on konkreettisia esimerkkejä siitä, miten asioita voidaan soveltaa omassa ruokavaliossa. Vaikka paikka paikoin törmäsin hankaliin sanoihin, joita varmasti alan ammattilaiset ymmärtävät paremmin, konkreettiset esimerkit elävästä elämästä havainnollistivat vaikeammatkin asiat selviksi. Kirjan selkeä ja mielenkiintoisesti kirjoitettu teksti oli helppolukuista ja moni asia jäi muistiin ihan vain siksi, että esimerkki oli niin hyvä tai tekstiin oli liitetty mielenkiintoinen tai havainnollistava kuva.

Kirjasta on myös äärettömän helppo löytää käyttökelpoista tietoa esimerkiksi silloin, kun epäilee, miten mitäkin piti syödä. Esimerkiksi raudan ja magnesiumin saantisuosituksiin löytyy tarkat määrät ja selitykset sille, mitä tapahtuu, jos näitä saa liikaa tai liian vähän. Kertovien tekstien lisäksi pääinformaatiot on koottu monesti selkeisiin taulukoihin napakkaan muotoon.

Myös Mikko innostui lukemaan kirjan ja samalla tavalla muutamalta istumalta hänkin ahmi kirjan tiedot päähänsä. Meillä on Mikon kanssa vähän erilaiset tavoitteet treenin ja ravinnon suhteen, mutta molemmat löysivät todella paljon käyttökelpoista tietoa kirjasta. Onkin ollut hauskaa keskustella ravitsemusasioista toisen kanssa, kun molemmat olemme lukeneet edes yhden saman teoksen - ja me molemmat voimme sitä lämpimästi suositella niin aktiiviurheilijoille, painonpudottajille kuin lihasmassaa kasvattavillekin. Ravitsemuspuolen lisäksi kirjassa on huomioitu erilaiset tavat ja määrät treenata, joten infoa löytyy monentasoiselle. Eikä tarvitse olla alan ammattilainen ymmärtääkseen tekstiä, sopii niin vasta-alkajille kuin ammattilaisillekin :)

Kokkaa liiku ja nauti
Välimäki Rinta
Syö, liiku, kehity -kirjan kaveriksi luin aiemmin ostamani Kokkaa, liiku ja nauti -kirjan, jonka ovat kirjoittaneet Rinta ja Välimäki. Tästä kirjasta oli paljon iloa Syö, liiku, kehity -kirjan seuraksi, sillä kokkauskirja pitää sisällään teoriaosuuden lisäksi konkreettisia ruokaohjeita, jotka sopivat molemmissa kirjoissa esiteltyyn monipuoliseen ruokavalioon. Testauslistallamme on jo useampi juttu tästä "keittokirjasta", mutta niistä varmasti lisää sitten, kun olemme päässeet niitä maistamaan :)

Onko kukaan teistä lukenut näitä kirjoja? Löytyykö kirjahyllystänne jokin kolmas opus, joka ravinnosta kiinnostuneen kannattaisi lukea?

2 kommenttia:

  1. En ole lukenut kumpaakaan kirjaa eikä löydy kirjahyllystä muuta kirjaa.
    Osallistu kastehelmi kulhojen (6) arvontaan mun blogissa.

    VastaaPoista
  2. Mä aina lainaan kaikkea fiksua luettavaa - nytkin kasa varhaiskasvatusta käsitteleviä opuksia työpöydällä, mutta kuitenkin päädyn lukemaan dekkareita :D

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! :)