torstai 14. tammikuuta 2016

Dieetti, jolla syödään kotiruokaa - toimii!

Kuten tuhannet muutkin, myös minä aloitin dieetin uudenvuoden jälkeen - tosin ruokaremontti alkoi vasta maanantaina, sillä lomalla ei ollut aikomustakaan miettiä syömisiä. Tämän viikon olen kuitenkin noudattanut tarkasti ruokaremontti-ruokavaliota ja vähän salaa vaa'alla piipahtaneena voin todeta, että lupaavalta näyttää. Tämän postauksen kuvat ovat pääasiassa kännykällä otettuja, jotta voin seurata, mitä olen syönyt ja milloin, joten niiden laatu ei ole parasta ykkösluokkaa.


Ruokaremontin ruokavalio löytyi siis Ilonasta ja sen on laatinut koulutettu personal trainer. Olenhan lukenut erilaisista ruokavalioista, joita noudattamalla rasva palaa ja vatsa litistyy, mutta aina dieetit kaatuvat siihen järkyttävään määrään maitorahkaa ja proteiinijauheita. Arvostan kotiruokaa ja pelkästään se, että siskoni (jota ihailen suuresti) on mielettömässä tikissä ihan tavallista ruokaa syömällä, kertoo, ettei hifistely ole pakollista. Tämä dieetti onkin paras mahdollinen juuri siksi, että tällä syödään kaikkea kalapuikoista pinaattiin. Täytyy myöntää, että maanantaina olin kohtuullisen hämmentynyt siitä, että päivällisellä syötiin kalapuikkoja, koska olin varmaan alitajuisesti kuvitellut, että nyt syödään vaan niitä samoja ruokia; kuivaa kanaa ja jauhelihaa päivästä toiseen.


Olen tottunut syömään melko paljon jauhelihaa viikon aikana ja tiedän, että vähempikin riittäisi. Jauheliha on kuitenkin niin helppo raaka-aine; siitä saa nopeasti niin kastikkeen, lasagnen, lihapullat kuin makaronilaatikonkin. Vaikka syönkin 10 prosenttista naudan paistijauhelihaa, ei sitä tarvitsisi varmastikaan syödä niin paljoa viikossa - ja sitä tämä dieetti opettaakin, sillä viikossa sitä syödään kokolailla yksi paketti. Sen sijaan kalan määrä dieetillä on huomattavasti suurempi kuin mihin olen tottunut - ihanaa, koska rakastan kalaa ihan mielettömästi!

Kauppareissulla rahaa kului täysin saman verran kuin muillakin kerroilla. Meillä ei syödä valmisruokia (ellei valmishamppareita herkkupäivänä lasketa), joten raaka-aineiden monipuolinen ostaminen oli sinänsä tuttua. Kuitenkin kärriin kasaantui monen lihapaketin sijaan enemmän kasviksia ja hedelmiä. Annoskoot ovat luonnollisestikin pienempiä kuin aiemmin ja lautasella suurempi osa on kasviksia kuin lihaa. Käsittämätöntä, että yhdeksän lihapullan sijaan viisikin riitti oikein hyvin ja että 150 grammaa lohta onkin aivan järkyttävän iso määrä.

Olen aina pitänyt ruokien punnitsemista hölmöläisten hommana, mutta viikon aikana olen siihen itsekin pari kertaa sortunut - ja hyvä niin, sillä muuten olisin syönyt aiemmin mainitsemaani lohtakin paljon vähemmän. Tykkään kuitenkin siitä, että ruokavaliossa määrät on annettu "yksinkertaisesti". On paljon helpompi lastata lautaselle kolme kourallista kasviksia kuin 300 grammaa kasviksia ja viisi lihapullaa kertoo enemmän kuin 150 grammaa jauhelihaa.

Toistaiseksi aikaa ruokien, välipalojen sekä aamupalojen valmistamiseen on ollut hyvin. Onnekseni Mikko on tehnyt päivällisiä meille, koska voin vaan kuvitella sen makeanhimon määrän, jos alkaisin töiden jälkeen vielä lihapullia väkästämään. Karkkikaappikin varmaan kevenisi kummasti. En ole kuitenkaan kertaakaan lipsahtanut popsimaan karkkeja, vaikka mieli olisikin välillä tehnyt. Pepsi Maxia join lasillisen saunajuomana, mutta se sallittakoon, sillä parannus entiseen on jo nyt valtava. Tahdonvoimaa on kuitenkin kyselty, mutta ajatus siitä, että "lauantaina on lupa syödä vähän karkkeja" auttaa unohtamaan houkutukset ja jatkamaan samalla linjalla.


Miltä tällainen kotiruokadieetti kuulostaa? Ovatko muut aloittaneet viime vuoden kilojen karistamisen?

14 kommenttia:

  1. Jee! Kiva kuulla että sun ruokaremontti on sujunut hyvin! :) Ja kyllä noista annoksistakin näkee, että kasviksia tulee saatua kyllä ihan reilusti. Itsekin syön ihan liikaa jauhelihaa, mutta kala on jotenkin niin hankalaa mukamas, enkä tykkää kuin lohesta, joten se siitä sitten. Tykkäisinpä itsekin kaloista. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kyllä itekin siitä tosi ilonen, että remppa sujuu! :) Siunkin blogista saa niin paljon motivaatiota! Joo, itekin syön usein lohta, koska se on helpoin tehdä ja oikein maukasta, mutta onneksi mies osaa kokkailla muitakin kaloja, niin joskus vaihdellaan lajeja :)

      Poista
  2. Mun mielestä tämä kuulostaa juuri oikealle verrattuna niihin ihmedieetteihin, joissa syödään samaa kuivaa ruokaa päivästä toiseen! Itse haluisin kanssa lisätä kasvisten määrää aterioissa ja siihen olenkin pyrkinyt vaikken muuten ruokailutottumuksia vuodenvaihteen jälkeen ole muuttanut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että tällainen ruokavalio saa kannatusta :) Kasvisten lisääminen onkin oivallinen keino keventää aterioita ja saada samalla vitamiineja :) tsemppiä siullekin vihreän lisäämiseen!

      Poista
  3. Loistava teksti ja täyttä asiaa!😊 Olen myös tarkkaillut syömisiäni ja raahannut itseni kuntosalille peräti 3 kertaa mikä on saavutus koska olen aina inhonnut kuntosaleja! No siellä on reenattu välillä tädin ja välillä Ellin kanssa hiki valuen😂 Toivottavasti saan edes pieniä tuloksia aikaiseksi,tarvetta ainakin olisi😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Voi mie oon niin ylpee siusta! <3 Kuntosalilla on oikein kivaa, kun sen vain kaikki oikein ymmärtää ja keskittyy omaan tekemiseen eikä kyttäämiseen.. Sie oot täydellinen juuri tuollaisena! <3

      Poista
  4. Ei yhtään hassumman kuuloinen dieetti :) Vaikuttaa oikeasti toimivalta eikä miltään ihme dieetiltä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Miustakin tää on sellanen elämäntapamuutosmainen dieetti eikä mikään kurssimainen!

      Poista
  5. Hienoa Emma! :) Yritän itsekin koko ajan parhaani mukaan karsia ylimääräisiä herkkuja ruokavaliostani, sillä naposteltua tulee vähän liiankin usein, ja varsinkin iltaisin.. Eräänä päivänä sain kaupan sovituskopissa myös kauhean masennuskohtauksen kun jäin tarkkailemaan vartaloani - vaikkei pitäisi. Jotenkin sitä itse vaan kiinnittää niin paljon huomiota niihin omiin ongelmakohtiin ja manaa että miksi on taas tullut herkuteltua :D Vedenjuontia olen kuitenkin lisännyt kiitettävästi ja se onkin auttanut hieman pitämään makeanhimoa kurissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Tuuli, sie oot tosi kaunis nainen juuri tuollaisena! :) Mutta ymmärrän kyllä tuon, että itse alkaa kiinnittää huomiota omiin epäkohtiin - ja välillä iskee oikein paha ahdistus, kun alkaa miettiä, et miks mie mussutan niin paljon herkkuja :( Siksi tämä onkin haastetta itselleni, yksi herkkupäivä ainakin näin aluksi saanee riittää! Toki en nyt kieltäydy, jos joku tarjoaa töissä namin, mutta en itse osta syötäväksi.

      Hyvä, että vedenjuonnin lisääminen on onnistunut, se helpottaa makeanhimoa ja auttaa muutenkin elimistöä pysymään kunnossa :)

      Poista
  6. Hahaa, ihana tuo viimeisen kuvan kortti! Sopisi hyvin miehelleni joka pyysi tälle päivälle pussillisen juustonaksuja ;) Mun on kyllä nyt kompattava kaksin käsin, sillä mä olen täysin samaa mieltä! Kotiruoka kunniaan! Ruokavaliolla on suuri vaikutus, kyllä, mutta tuskin se maitorahkahelvettikään auta, jos niitä ei kuluta pois ;) Pitämällä järjen päässä ja syömällä kuitenkin terveellisesti, vaikka kotiruokaa tekeekin, saadaan varmasti tuloksia aikaan :) Oma PT:mmehän on liikunnanohjaaja ja aikamoinen lihaskimppu(pikemminkin goliath...), eikä hänenkään ruokalistalla ole maitorahkaa ja kuivaa jauhelihaa, vaan lautaselle lastataan ihan perinteistä kotiruokaa reilulla vihannesmäärällä. Mä olen pikkuhiljaa opetellut antamaan periksi, mutta kohtuudella. Kohtuus on tärkeässä avainasemassa herkuttelunkin suhteen, eikä karkin syöminen edes joka päivä haittaa, jos päivässä syö vaikka kaksi salmiakkinappia tai suklaaruudun. Mahtavaa tekstiä taas, sulta saa kyllä niin paljon ispistä ja motivaatiota treenielämän saralla! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentistasi! <3 Mukavaa, että innostus tarttuu lukijoihinkin, sillä itse olen tästä treenauksesta tosi innoissani :)

      Ja mahtavaa kuulla, että kotiruaan puolesta liputtajia on enemmänkin! Se on kuitenkin sitä ruokaa, mitä voi syödä aina eikä mitenkään kuuriluontoisesti. Paljon helpompaa on muuttaa elämäntapoja pysyvästi, kun tavoitteet on realistiset eikä sellaiset, että niitä pystyy tavoittelemaan vain 8 viikkoa kerrallaan.

      Ja kyllä, karkit ei haittaa, kun niitä syö hillitysti ja osaa hallita syömistään :)

      Poista
  7. Mulla alkoi 1. päivä sokerilakko ja huomaa kyllä oikeasti sen sokerin vaikuttamisen painoon nyt 17 päivän jälkeen. Jätin kaikki karkit, suklaat, limsat ja kaikki makeat leivonnaiset pois. Lisäsin veden juonnin reiluun kahteen litraan päivää kohden ja syön täysin normaalia kotiruokaa ja paino on tippunut melkein neljä kiloa! Olen niin iloinen, että pelkällä sokerin karsimisella paino alkaa tippumaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vautsi, hieno saavutus noin lyhyessä ajassa! :) Varmasti motivoi sinua itseäsikin jatkamaan sokerittomalla (jatkossa mahdollisesti vähäsokerisellalinjalla), kun painokilot tippuvat noin nopeasti ja muutoksen kenties jo erottaakin selkeämmin :) Tsemppiä paljon sinulle!

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)