SOCIAL MEDIA

torstai 21. toukokuuta 2015

Miten valmistaudun luokanopettajien soveltuvuuskokeeseen?

Mitä luokanopettajilta halutaan ja vaaditaan? Pitääkö pukeutua jakkupukuun ja puhua kirjakieltä? Mitä tehdä, jos haastattelutilanteessa ei osaa vastata johonkin kysymykseen? Soveltuvuuskoekutsut ovat tulleet hakijoille, ja useampikin on kysellyt minulta, miten soveltuvuuskokeisiin voisi valmistautua ja mitä niissä voidaan kysyä.

Luokanopettajilla - käsittääkseni myös esimerkiksi erityisopettajilla ja matematiikka-luokanopettajilla - soveltuvuuskoe koostuu ryhmätehtävästä ja yksilöhaastattelusta. Ensimmäinen vinkkini on, että ole ajoissa paikalla, oikean luokan edessä. Vaatetuksella ei ole väliä; älä pue bleiseriä, jollet käytä sitä muutenkan. Valitse mukavat ja siistit vaatteet, joissa tunnet itsesi itsevarmaksi. Itselläni päällä oli sininen neule ja siistit farkut sekä iso sininen kaulakoru :)

Miten erotun joukosta?

Ryhmätehtävä

Omassa ryhmätilanteessani läsnä oli viisi ihmistä minun lisäkseni ja tehtävänämme oli erilaisia piirroskuvia ja yksittäisiä sanoja järjestelemällä laatia lista, jossa on tärkeitä seikkoja, joita tulee huomioida oppilaan opiskelujen tukemisessa. Kuten varmasti moni jo arvaa, arvioinnin kohteena eivät olleet muodostuneet ajatukset vaan käyttäytyminen ryhmätilanteessa.

#1 Ryhmätilanteessa ei kannata olla päällepäsmäri, mutta ei myöskään vetäytyä syrjään
Henkilö, joka ei ota muiden mielipiteitä huomioon, ei pärjää myöskään opettajan ammatissa tulevaisuudessa; miksi siis valita toiset lyttäävä ihminen koulutukseen? Opettajan ammatissa tarvitaan kuitenkin sosiaalisiataitoja niin oppilaiden, kollegoiden kuin vanhempienkin kanssa, joten tuo taitosin kuitenkin esille. Muut huomioonottava, puheenvuoroja käyttävä ja muille antava herättää varmasti arvioitsijoiden kiinnostuksen. Älä puhu päälle!


#2 Osallistu ryhmän toimintaan
Vaikka tiedätkin, että tehtävän lopputuloksella tuskin on juurikaan vaikutusta valituksi tulemiseen, keskity kuitenkin koko ajan ryhmän toimintaan. Esitä omia ajatuksiasi ja kuuntele muita.

#3 Rohkaise muita
Jos huomaat, että joku ryhmäläinen on ujompaa sorttia tai vetäytyy muusta syystä syrjään, kysy hänen mielipidettään ja kannusta häntä jakamaan ajatuksiaan. Aikoinaan opinto-ohjaajani myös neuvoi, että mikäli keskustelu lähtee täysin harhailemaan käsillä olevasta tehtävästä, ohjaa se korrektisti (kuten "Mutta niin, palaisimmeko tähän käsillä olevaan aiheeseen, ajattelin, että..") takaisin tehtävään. Nämä piirteet osoittavat kiinnostusta tehtävää ja muita ihmisiä kohtaan.

Muista, että olet ainutlaatuinen yksilö. Ole haastattelussa oma ihana itsesi!

Yksilöhaastattelu

Yksilöhaastattelu on se paikka, jossa sinulla on tilaa ja aikaa kertoa kaikki, mitä olet ikinä tahtonut arvioitsijoiden sinusta tietävän. Yksilöhaastattelussa arvioitsijat myös olettavat kuulevansa sinusta kaiken sen, minkä vuoksi heidän pitäisi valita sinut koulutukseen.

#4 Puhu asiallisesti
Sanomattakin lienee selvää, että kukaan ei kiroile tai puhu asiattomuuksia haastattelussa. Kirjakieltä ei tarvitse kenenkään puhua, mutta suosittelisin käyttämään selkeää yleiskieltä. Tämä siksi, että luokanopettajilta vaaditaan, että he osaavat puhua hyvää suomea. Jos tiedustelet haastattelijoilta, että "etsä bonjaa, mitä mä bamlaan sulle", voi olla, että ainakaan Rovaniemellä ja Joensuussa ei pysytä enää kärryillä. Lisäksi voisi olla kohteliasta tavattaessa ainakin teititellä haastattelijoita - tosin itse en teititellyt, sillä haastattelijat olivat kovin nuoria, eikä teitittely suju minulta moitteettomasti.


#5 Vastaa kysymyksiin rehellisesti
Älä lähde jaarittelemaan pitkästä kokemuksestasi lasten ja nuorten parissa, jos se rajoittuu muutamaan lapsenvahtikeikkaan teini-iässä. Liioittelu ei auta eteenpäin, mutta asenne näkyy kauas. Vaikkei sinulla olisi kokemusta lapsista ja nuorista työn merkeissä, voit kertoa, miksi haluat työskennellä juuri heidän kanssaan tai miksi sinulla ei ole kokemusta alalta (esimerkiksi pienellä paikkakunnalla ei ollut mahdollisuuksia nuorisotoimintaan). Haluaisin myös muistuttaa, että ellet tiedä, mitä johonkin kysymykseen voisi vastata, myönnä se rehellisesti. Ei kannata lähteä arvailemaan, koska viisas osaa myöntää, että ei tiedä jotakin - kaikkea ei myöskään tarvitse tietää.


#6 Esitä vastakysymyksiä
Keskustelun lomassa voi esittää kysymyksiä myös haastattelijoille. Tavallisesti he haastattelun lopussa viimeistään kysyvät, että mietityttääkö sinua joku, mihin haluaisit vastauksen. Pidä jokin kysymys hihassasi tätä hetkeä varten. Minulta ei kysytty tuota kysymystä haastattelun lopussa, mutta tiedustelin, saisinko kysyä heiltä jotakin ja he näyttivät ilahtuneilta oma-aloitteisuudestani. Kysyminen usein välittää myös kiinnostusta. Kysymyksen ei tarvitse olla mikään erityisen hieno, vaan voit kysyä jotain ihan yksinkertaistakin. Esimerkiksi "Mitä te arvostatte luokanopettajahakijassa?"tai "Millaista arkipäivän opiskelu on tässä yliopistossa?".


Myös mahdollisia kysymyksiä yksilöhaastattelutilanteessa on tiedusteltu minulta. Itse vieritin monta hikipisaraa valmistautuessani haastatteluun ja selatessani sen sata ja yksi nettisivua ja keskustelupalstaa läpi etsien mahdollisia kysymyksiä.

Kooten voin todeta, että yksilöhaastattelussa voidaan kysyä lähes mitä vain. Kysymykset vaihtelevat todella paljon haastattelijoista riippuen - joka on samalla myös hieman epäreilua, sillä haastattelusta muovaantuu helposti joko keskustelunomainen tapahtuma tai tenttaaminen riippuen kysymyksistä ja niiden haasteellisuudesta. Itselleni kysymyksiä esitettiin melko helposta päästä ja useimpaan kysymykseen pystyin vastaamaan ihan vain mielipiteitteni pohjalta. Mieti kuitenkin rauhassa ennen kuin vastaat, niin kiire ei ole, ettetkö ehtisi meittiä sanojasi - mutta älä mieti liikaa, ettei pää hajoa!


Kysymyksiä, joita minulta kysyttiin ja joita on kysytty tuttaviltani:

Miksi sinusta tulisi hyvä luokanopettaja?
Mitä haasteita näet koulumaailmassa?
Mitä harrastat ja miten harrastuksistasi olisi hyötyä tulevassa ammatissa?
Miten globaalistuva maailma vaikuttaa opettajana toimimiseen?
Kuinka monta kertaa olet valmis yrittämään koulutukseen pääsemistä?
Oletko työskennellyt lasten parissa?
Onko vanhempasi tai joku lähisukulaisesi opettaja?
Miten suhtautuisit koulukiusaamiseen?
Miksi haet juuri meidän yliopistoomme? Miksi et hae johonkin muuhun?
Olisitko valmis muuttamaan, jos saisit opiskelupaikan täältä?
Mikä sinua motivoi?
Millainen on hyvä opettaja? Millainen on huono opettaja, miksi?
Missä näet itsesi kymmenen vuoden kuluttua?


Kysymyksiin ei varmasti ole olemassa oikeita tai vääriä vastauksia, mutta niiden avulla saa varmasti käsityksen siitä, millainen haastateltava on ihmisenä ja mahdollisena opettajana. Neljäs kysymys nostaa varmasti monella karvat pystyyn, mutta jotkut haastattelijat esittävät näitä haastavampiakin kysymyksiä. Muista kuitenkin, että aina voi myöntää, ettei osaa vastata. Suurimmalla osalla tuttavistani on kuitenkin olleet rennot haastattelijat - minultakaan ei kysytty käytännössä mitään vaikeaa. Vaikeus oli lähinnä siinä, että osasi perustella vastauksensa.

Ennen haastattelua kannattaa myös selvittää mahdollisimman paljon tietoa yliopistosta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista esimerkiksi sivuaineiksi. Lisäksi omasta mahdollisesta koulutusalasta kannattaa kalastella tietoja esimerkiksi ihmisten blogeista, yliopistojen sivuilta ja keskustelupalstoilta. Luokanopettajakoulutuksesta olen kirjoittanut aiemminkin; vanhoista postauksista voit lukea opiskelusta ja sen sisällöstä, ensimmäisestä viikosta yliopistossa ja motivoitumisesta pääsykokeisiin ja luokanopettajakoulutukseen :)


Tärkeää on, että tiedät, miksi juuri sinä haluat luokanopettajaksi, mitä olet valmis tekemään sen eteen ja kuinka kauan. Luokanopettajakoulutukseen ei päästä ensimmäisellä kerralla useinkaan sisään - tosin omalla vuosikurssillani on todella monia ensikertalaisia, joten sekään ei ole poikkeus. Keskimäärin koulutukseen päästään kuulemma kolmannella kerralla, joten ei huolta, jollei heti tärppää. Ja hei, varasijoiltakin voi päästä sisään! Itse pääsin varasijalta 8 sisään yliopistoon, mutta vielä sijalta 16:kin on napattu taitavia ihmisiä mukaan.

Muista olla oma itsesi soveltuvuuskokeessa, sillä se on sinun paras valttikorttisi! Tsemppiä jokaiselle pääsykokeeseen! :)

Ja hei, jos joku on tulossa Joensuuhun pääsykokeeseen, niin laittakaa ihmeessä viestiä blogiin tai sähköpostiin, mikäli tahdotte lisää vinkkejä, tukea tai vaikka opasteet yliopistolle! :)


12 kommenttia :

  1. olipa mielenkiintoinen postaus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! :) toivottavasti siitä on apua niille, jotka panikoivat pääsykokeiden kanssa!

      Poista
  2. Vau, ootpa jaksanut tehdä hienon tietopaketin! Tällaisia on aina kiva lukea. :)

    VastaaPoista
  3. Laitoin sulle sähköpostia soveltuvuuskokeista, toivottavasti tuli perille :)

    VastaaPoista
  4. Hyvä postaus! Vaikkakin jo opiskelen OKL:ssä lastentarhanopettajaks, uskon et tästä oli hyötyä monelle opettajaks hakeneelle. :)

    VastaaPoista
  5. Olipa kiva postaus! Haen nyt joensuuhun luokanopeks ja jos nyt soveltuvuuskokeisiin pääsen nii tästä sai kyllä tosi kivoja vinkkejä sinne:) voinko kysyä yhtä juttua, että jos siellä lopussa ne haastattelijat sanoo että sulla on varmaa vielä jotain mitä haluat sanoa meille, niin mitä siihen kannattais sanoa? Kiitti jos vastaat!

    VastaaPoista
  6. Tehdäänkö ryhmätilanne vain suullisesti? "Laatia lista" viittaa mielestäni kirjoittamiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä meidän soveltuvuuskokeessa laadittiin siis lista ihan konkreettisesti annetuista kuvista ja sanoista listaamalla ne haluttuun järjestykseen eli laadittiin lista 😊 ja se sitten avattiin suullisesti.

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)