maanantai 22. kesäkuuta 2015

Helppo ja terveellinen makaronisalaatti

Juhannuksen jälkeen mahani on täynnä kaikkia mahdollisia grilliherkkuja ja päässä on ainoastaan ajatus siitä, että parin viikon päästä pitäisi mahtua juhlamekkoon, kun rakas ystäväni sanoo sulhasensa kanssa Tahdon. Kokeilin eilen mekkoa, joka onneksi vielä meni kiinni, mutta en usko, että parista ylimääräisestä lenkistä ja hieman kevyemmin syömisestä on ainakaan haittaa..

En kuitenkaan usko mihinkään nälkäkuureihin, sillä pyrin aina syömään tukevasti niin töissä kuin kotonakin. Toiset jaksavat kahdeksan tunnin työpäivän parilla leipäpalasella ja banaanilla, mutta minun on ihan pakko saada aina jotain täyttävää - ja hyvää, ei vain kuivaa leipää, jota mussutin viime kesänä aivan riittävästi. Toisinaan kuitenkaan edellisen päivän ruokaa ei riitä seuraavan päivän evääksi, joten olen kehitellyt ihanan makaronisalaatin, joka vie taatusti nälän mennessään!


Salaattiin tarvitset:
- kaksi omenaa (itse käytän Royal Galaa, koska ne on sopivan kiinteitä)
- pari kourallista kirsikkatomaatteja tai viinirypäleitä 
- purkillisen Bulgarian jugurttia
- noin 300g tummaa makaronia
- 200g kinkkukuutioita
- ruokalusikallisen rypsiöljyä


Ensin keitetään makaronit kypsiksi, jonka jälkeen ne huuhdotaan kylmällä vedellä ja kaadetaan salaattikippoon kera öljytilkan. Sen jälkeen mukaan lisätään kinkut, viinirypäleet ja omenat. Lopuksi mukaan sekoitetaan Bulgarian jugurtti ja koko salaatti sekoitellaan tasaiseksi.


Aikaa salaatin valmistamiseen kuluu noin 15 minuuttia, joten kiireessäkin tämä lounas on helppo valmistaa. Tietenkin kinkun tilalle voi kokeilla jotain terveellisempää, kuten kalkkunaleikettä, tonnikalaa tai vaikka sieniä, mutta itse olen ainakin todennut tämän kokonaisuuden oikein maistuvaksi ja täyttäväksi.

Aiotteko maistaa? Mikä on teidän luottovälipalanne, kun kaapissa ei ole oikein mitään kunnollista evästä?



4 kommenttia:

  1. Mä oon ihan samaa mieltä siinä, että töissä pitää syödä kunnolla! Varsinkin kun mäkin teen melko fyysistä työtä vanhainkodissa, jossa saa kyllä aika paljon askeleita päivän mittaan ottaa, niin ei puhettakaan, että jaksaisin muutamalla leivällä ja hedelmällä! Ainakaan, jos aikoo vielä vuoron jälkeen käydä salilla...
    Mun luottovälipala on puuro! Joko annospusseissa tai sitten pikahiutaleista niin, että tekee sen mikrossa. Kaveriksi purkillinen jotain hedelmäistä Pilttiä, niin kyllä taas jaksaa hetken. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin, ruoka auttaa jaksamaan koko päivän! :) Ja puuroa on ollut itsellänikin eväänä, se kun on niin helppoa ja nopeaa eikä siten koko tauko kulu ruuan lämmittämiseen. Pilttiä en ole kokeillutkaan sekoittaa joukkoon, mutta kiitos vinkistä! ;)

      Poista
  2. Mun lemppari on ehdottomasti tollasessa jogurttisalaatissa on kana, paprika, maissi, jogurtti, currymauste ja makaroni. En olekaan pitkään aikaan tehnyt tollaista, joten pitääpä ensi viikolla kokkailla. Mun on pakko syödä töissä aina lämmin ruoka, sillä meinaan pyörtyä, jos en kunnolla syö tai alkaa kiukuttamaan mahdottomasti. Mun lempparieväs on ehdottomasti riisi ja sweet & sour kana sekä joku jogurtti siihen kylkeen.

    http://lifewithsallas.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä ja etenkin terveelliseltä salaatilta tuo mainitsemasi kanasalaatti :) Eli kokeilulistalle siis! Ja sama vika täällä päin, jos ruoka jää saamatta niin kauppaan menosta on turha haaveillakaan ilman ärsytyskohtauksia - saati sitten, kun se ruoka pitäisi nälkäisenä vielä työpäivän jälkeen valmistaa.. :D

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)