SOCIAL MEDIA

keskiviikko 19. elokuuta 2015

En palkkaisi tuputtajaa, parhaita kaveruksia enkä stadilaista

Kun kaupan kassa ei vaivaudu kohottamaan katsettaan ovesta saapuneen asiakkaan suuntaan eikä työkaverukset omalta hihittelyltään kerkiä palvelemaan asiakkaita, on jotain pahasti pielessä.

Tänä kesänä olen saanut todella vaihtelevaa palvelua eri kaupungeissa ja liikkeissä. Siskoni ja äitini merkonomiopintoja seuranneena voin sanoa, että työnantajien kannattaisi pitää enemmänkin sellaisia työhaastatteluita, joissa kokelaat joutuvat oikeasti palvelemaan oikeita asiakkaita - varmasti alkaisi jyvät erottua akanoista.


Kesällä oltiin porukalla kaupungilla Joensuussa ja järjettömän jäätelöhimon iskiessä päätettiin piipahtaa paikallisessa jätskipaikassa. Jäätelöhimo ei kuitenkaan päässyt sammumaan, sillä seistyämme kymmenisen minuuttia tiskillä, myyjät eivät olleet edes tervehtineet meitä. Molemmat huomasivat saapumisemme, mutta kumpikaan ei noteerannut meitä mitenkään. Lukuisten yritysten jälkeen luovutimme ja marssimme ulos liikkeestä todeten, että "mitähän asiakaspalvelua tämäkin on". Oltiin kyllä todella hämmästyneitä, miten asiakaspalvelutyöhön oli päässeet tuollaiset henkilöt.

Aiemmassa postauksessa kerroinkin meidän risteilystä. Lähdettiin Tampereelta Helsinkiin Onnibussilla ja haluttiin, että satamaan olisi hyvin aikaa siirtyä. Sekä meno- että paluumatkalla piipahdettiin kauppakeskuksissa kuluttamassa aikaa. Hämmentävää oli, ettei myyjät edes tervehtineet, kun asiakas astui kauppaan saati tarjonneet apuaan eksyneelle ostostelijalle. Yleistää ei sovi kuitenkaan liikaa, sillä teleoperaattoreiden kaupoissa sain ihan hyvää palvelua!


Näiden kahden esimerkin perusteella pohdin kuitenkin, miten asiakaspalvelutyöhön voidaan palkata tuppisuita ja kaveruksia, joille työnteko toimii juorujen vaihtopaikkana. Suomi on pullollaan työttömiä - ja työttömiä, jotka tekevät kaikkensa saadakseen edes jonkin työn ja sitten työpaikan napanneet arvostavat sen pysyvyyttä näin vähän.

Kolmas asiakaspalvelutilanne tapahtui tänään, kun rohkenin kolmen vuoden jälkeen lähteä ostamaan uutta kännykkää itselleni. Olin jo kauppaan mennessä miettinyt sopivia vaihtoehtoja, mutta yllättäen myyjä tietenkin keksi vielä paremman vaihtoehdon. En kuitenkaan lämmennyt tälle tuntemattomalle Huaweille ja ilmoitin haluavani tutun ja turvallisen Samsungin. Myyjä vielä varmisti, olinko nyt ihan varma, koska tämä Huaweihan olisi ollut paljon parempi valinta ja muistutti vielä, että en varmasti tulisi katumaan, jos en valitsisi Samsungia.


Jos tuputtaminen olisikin jäänyt tuohon, en olisi tuohtunut varmaan laisinkaan. Myyjä kuitenkin keksi jatkuvasti vielä myyntihetkelläkin syitä siihen, miksei minun pitäisi ostaa haluamaani puhelinta. Hän näytti jopa melko tympääntyneeltä, kun en suostunut vaihtamaan valintaani (varmaan olisi saanut itse provikat siitä Huaweista..). Jep, tämän kokemuksen perusteella "hyvä myyntitykki" ei olisi myöskään minun yritykseni työntekijä - tosin, eipä minulla ole yritystäkään, mutta vinkkinä vaan yrittäjille!

Onko teille tullut vastaan tietyntyyppisiä asiakaspalvelijoita, jotka saavat karvanne nousemaan pystyyn?


4 kommenttia :

  1. Hyvä postaus! Itsekin merkonomiopinnot käyneenä kiinnitän nykyään todella paljon huomiota siihen myyjien asiakaspalveluun, ja edes se, jos ei voida tervehtiä, saa tosi paljon miinuspisteitä. Itse työskentelen vaatekaupassa, ja miulle on ainakin ihan selvää että jokaista asiakasta tervehditään ja mennään palvelemaan - sehän se miun työn tarkoitus on. Itsellenikin on sattunut silloin tällöin tuollaisia tilanteita, missä myyjä ei ole noteerannut minua ollenkaan - kuinka turhauttavaa! Vaikka yleensä pärjäänkin ilman apua ja haluan katsella valikoimaa rauhassa, on se "Hein" sanominen kuitenkin välttämätöntä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Osasit kyllä kiteyttää asian oikein hienosti; mitäs muuta kuin asiakkaita varten myyjät ovat kaupassa. Jotenkin tuntuu, että isojen ketjujen laiskemman puoleiset myyjät eivät ehkä tule ajatelleeksi, että epäystävällinen/-ammattimainen käytös syö heidän omaa leipäänsä. Kuka oikeastaan haluaa vierailla sellaisessa liikkeessä, jossa ei saa mitään palvelua? Kyllä, minäkin arvostan sitä, että saan rauhassa katsella ja tuumailla ostoksiani, mutta kuten sanoit, tervehtiminen on välttämätöntä! :)

      Poista
  2. Itse olen sydämeltäni täysin asiakaspalvelija ja siksi välillä meinaakin ärtyä huomatessaan maailman huonoimpia asiakaspalvelijoita välinpitämättöminä tiskien takana odottamassa työajan loppumista. Monet noista sun kirjaamista kokemuksista ovat aikalailla samantyylisiä kuin itsekkin kokenut ja varsinkin isompaan kaupunkiin mennessä huomaa entistä enemmän taidottomuutta asiakaspalvelussa (yleistämättä tietenkään...) :/

    Tää oli tosi hyvä postaus mun mielestä! :) Ja aiheena sellainen, että varmaan täyttäisin tän kommenttilootan, sillä itselläni kiehuu veri välillä tästä aiheesta, sillä välillä asiakaspalvelu on niin huonoa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että teitä kutsumusasiakaspalvelijoita on vielä olemassa! Joistain ihmisistä huomaa heti, että he ovat oikealla alalla ja ymmärtävät hyvän asiakaspalvelun merkityksen :)

      Ja kiitos kommentistasi! On mukava huomata, että asia herättää tunteita muissakin ihmisissä - luulin jo olevani liian vaativaa sorttia tervehdystoivomusteni kanssa :D

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)